Porter’ın 5 Güç Analizi


Porter’ın 5 Güç Analizi temel amacı firmanın yer aldığı pazardaki rekabetin net bir biçimde analiz edilmesine yardımcı olan bir yöntemdir. Harvard Üniversitesi Ekonomi ve Yönetim bilimleri profösörü Michael Porter’ın geliştirdiği bu model ile sektördeki rekabet durumu, sektörde ki yeni rakiplerin oluşma tehditleri, benzer ürün tehditleri, tedarikçilerin pazarlık gücüyle birlikte alıcılarında pazarlık gücü konularını ele alır.

Porter’ın 5 Güç Analizi ve Sektördeki Rakipler

Sektördeki rakiplerin sayıları, büyüklükleri, sektörün büyüme hızı, sabit ve değişken maliyetler, alıcının firma değiştirme maliyetleri, pazardan çıkış engelleri ürün farklılaşmaları gibi gibi faktörler rekabet analizinin belirlenmesini sağlar.

Yeni Rakipler

Yeni rakiplerin pazara girişlerindeki en önemli unsur, pazara girişteki ariyerlerin yükesekliği ile alakalıdır. Peki ama nedir bu bariyerler?

  • İşe giriş sermayesi
  • Tedarikçi yoğunluğu
  • Dağıtım kanalları
  • Büyüklerin Faaliyetleri

yeni firmaların sektöre girmesini zorlaştıracak 4 ana etmenin başında gelir.  Bu 4 faktör güçsüzleştikçe pazara dahil olacak yeni firmaların sayısıda artacaktır.

Benzer Ürünler

Pazarda yer alan benzer ürünler çoğu zaman tehdit oluşturabilir. Gerek fiyat gerekse kalite müşterinin tercih değiştirmesinde ana rol oynayan unsurlardır. Bu sebeple benzer ürünlerin analizi hayati derecede önem taşır.

Aynı şekilde tedarikçilerinde pazarlık ve fiyat politikaları tedarik maliyetlerini artıran bir diğer önemli unusrdur. Tedarikçi kendi dağıtım ağını güçlendirdikçe, ürün çeşitliğiliğini artırdıkça pazarlık gücüde otomatik olarak artacaktır.

Segmentasyon

Pazarın tamamına hakim olmak zordur. Ancak hedefler segmentler halinde bölünürse ve bu bölümlere yoğunlaşılırsa pazarlama stratejisinin belirlenmesi kolaylaşacak ve başarı ihtimali artacaktır.

Hedefleme

Hedefleme yapılırken önceden belirlediğimiz segmentlerin bir kaçını veya tek bir tanesini seçebiliriz. Bu hedefleme stratejisi yine dijital pazarlamada bizim için en önemli unsurlardan biri olacak. Dijital pazarlama faaliyetleri ve online reklamlar bu hedefleme kriterleri göz önünde bulundurularak yapılır.

Konumlama ve Değer önermesi

Konumlama şirketin içinde bulunduğu pazarda rakiplerden kendisini ayıracak değer önermesi faktörünün oluşturulmasıdır. Daha basit bir şekilde anlatmak gerekirse, Müşterinin aklında kalma, markanın hedef kitlesinin ilgisini çekme ve çeşitli pazarlama taktikleri ile yerini belirlemeye verilen addır.  Bu noktada müşteri sizi rakiplerinizle karşılaştırır ve değer önermenizi oluşturur. Sizin yapmanız gereken ise müşterinin değer önermesi yaparken nelere dikkat ettiğini bilmenizdir. Fiyat, kalite, güvenirlik gibi…

4p Modeli Nedir?

4P Modeli;

  1. Product ( Ürün)
  2. Price (Fiyat)
  3. Place (Dağıtım)
  4. Promotion (Reklam-Tanıtım)

1960 yılında McCarthy tarafından ortaya çıkarılan bu yöntem günümüzde hala pazarlama stratejisi belirlerken hala ana unsur olarak kulanılır. DAha sonra 4P modelini birde 3P modeli eklenerek bu formül dahada güçlendirilmiştir. 3P’yi oluşturan faktörler ise;

  1. Physical Evidence ( Fiziksel Kanıt)
  2. People ( İnsan)
  3. Process ( Süreç)

Sonuç olarak 7P modeli oluşmuştur.

7p nedir


A. Cem DÜZGÜN hakkında

1987 Yılında Niğde'de dünyaya gözlerini açan Cem, Önce İstanbul'da Microsoft Sistem Mühendisliği eğitimini tamaladıktan sonra sırası ile Yurt içi ve Yurtdışı pek çok projede görev yaptı. Şuanda Ankara'da yaşıyor ve Web sitesi içeriği, tasarımı, Seo, e-ticaret ve teknoloji alanlarında danışmanlık hizmeti veriyor. Bildiklerini paylaşmaktan büyük mutluluk duyan Evli ve bir çocuk babası Cem aynı zamanda tam bir motosiklet manyağı.

Bir yorum ekleyin

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.