E-Ticaret Siteleri Neden Batar?


Private Shopping yani özel alışveriş siteleri yaklaşık 7 sene evvel 2009 yılında Türkiye’de yaygınlaşmaya başladı ve bu durum sektörün en önemli kırılım noktasını oluşturdu. PS’ler hem Türkiye’de E-ticaret hacmini artırdı hem de kadınları bu sektöre çekmeyi başardı.

Bu yapının esas ortaya çıkma sebebi ise markaların ellerinde kalan stokları uygun fiyatlarla bir an önce elden çıkartmak , stok eritmekti.

Bu model sirkülasyon üzerine kurulduğu için %200’lük %100’lük kar marjları PS’te %5-10 lara kadar düştü. Yinede harika bir iş modeliydi bu derken kısa sürede dejenere olup %5-10 seviyeleri e-ticaret için makul bir kar marjı olarak kabul gördü.

 

İşte tam da olay burada patladı. Türk girişimcinin e-ticarete bakışı “ Kira yok, nasıl olsa magza açmıyoruz ya akarı yok yok kokarı yok” düşüncesi batışların en temel nedeni oldu. Dünya devi şirketler bile bu hatayı yaptı. Çünkü küçük büyük tüm işletmelerin olaya bakışı sirkülasyon çok sürümden kazanırım şeklinde oldu. Fakat gözden kaçanlar vardı;

  1. A) Operasyon için doğru sayıyı belirleyemediler. Ya çok fazla ya da çok az personel ile bu işe girdiler.
  2. B) Öz sermayesi güçsüz firmalar ezeli rekabete dayanamayıp düşük kar marjını kaldıramadılar

İşte bu durum işletmenin nefesini=parasını kesip kapanmaya gitmelerine neden oldu.

Bir e-ticaret sitesinin nihai amacı kar elde etmek olduğu hiçbir zaman unutulmamalı.

 

Türkiye’nin en başarılı e-ticaret sitelerinden 3 tanesini ele alalım . Gittigidiyor, n11, çiçeksepeti. Bu 3 sitenin de ortak özelliği nedir ?

Bu 3 site’de sattıkları malı görmüyorlar dolayısı ile bu sitelerin stok depo derdi yok. Depo demek operasyonel maaliyetlerini minumum 2 kat artırmak demek.

Stok Yönetiminiz bu konuda son derece önemlidir.

Pek çok girişimci ve firma Ciro’yu kar zanneder ki işte bu yüzden de vur patlasın çal oynasın moduna girerler.Aşırı ego yapmışlardır çoktan Sonra bir bakmışlar ki bankaya gelen milyon liralar milyon dolarlar olarak uçmuş gitmiş…

 

İşte şimdiye kadar batan, iflas eden kapanan veya kapanma kararı alan e-ticaret sitelerinin kapanmasında ki sebepleri incelerken olayları 4 başlık altında topladık.

1) Yanlış kar marjıyla işe başlamak

2) Stoku yönetememek veya yanlış yönetmek

3) Nakit akışını iyi yönetememek, nakit akışı nedir bilmemek

4) Kişisel Ego

Bir yorum ekleyin

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir